laurdag, mars 03, 2007

Hipp/Uhipp

I går var jeg i selskap. En av frøknene jeg kjenner hadde bursdag og vi gikk ut for å feire begivenheten. Mat og vin ble fortært og det hele var en hyggelig stund. Men etter at slik spising er over, er jo kvelden enda ung og det er ikke tid for bursdagsbarn å gå hjem. Det ble foreslått at vi skulle gå på Pub St. Jaques i gamlebyen. Vel, tenkte jeg, Gamlebyen er langt borte. Men alt med "Pub" i navnet sitt pleier å være ok. Det innbyr til godt utvalg i øl og støynivå som passer til å sitte og prate på sofistikert vis.

Så feil kan en ta. Da vi ankom var det kø. Jeg ble øyeblikkelig skeptisk. Jeg er generelt imot å stå i kø for å komme inn et sted i en by som har så mange steder som denne. Men greit. Det var bursdag. Da vi kom nærmere viste det seg at det ikke var en kø hvor en står i rad og rekke og blir sluppet inn etter når en ankom, men mer en halvsirkel rundt et rødt bånd. En sa hvor mange en var til dørvakten og dørvakten ville si "hvor mange jenter?". Jeg gjorde store øyne. Så kikket jeg litt på menneskene rundt meg. Samtlige jenter hadde stilletthæler, småsmå skjørt og en pitteliten jakke. Null lue, null skjerf. Jeg må legge til at det var -20 grader ute. Jeg begynte å tenke at dette kanskje ikke kom til å bli min nye favorittplass.

Så viste det seg at dørvakten sto der og valgte hvem som skulle få komme inn. Basert på kjørtlengde og mengde sminke og antall jenter i gruppen, antar jeg. Da gikk jeg. Bursdag eller ikke brusdag, slikt et sted vil jeg ikke støtte med så mye som en penny.

Ingen kommentarer: