torsdag, mars 08, 2007

Hurra på Dagen til Alle de Fine Damene!

I dag er jeg litt oppgitt, kjenner jeg. Det er internasjonal kvinnedag og dersom jeg hadde vært hjemme i gamlelandet hadde jeg gått i tog og på foredrag og drukket øl og feiret. Det pleier å være riktig så hyggelig. Men istedet sitter jeg altså her i Montreal for tredje året på rad og for tredje året på rad er jeg overrasket over at ingenting skjer. Ingen markering. Ikke noe tog. Ikke noen film eller noenting. Neste år får jeg være bedre forberedt og arrangere min egen parade.

Men jeg vil hvertfall si: Gratulerer med dagen alle damene! La oss aldri glemme all uretten som har blitt begått og fremdeles skjer mot kvinner i hele verden!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nå er me jo komme inn i 9. mars, i alle fall her i gamlelandet, men som gammal raudstrømpe må eg slutta meg til Eli sine gratulasjonar: Gratulera med overstått! 2 feministvitsar er på sin plass her:

Først den eine: Då gud hadde skapt jorda og himmelen og alle stjernene og havet og fiskane og alle dyr og planter og menneskje og alt såg i grunnen ferdig ut, og i tråd med spesifikasjonen, hadde han 2 eigenskapar igjen. Desse skulle han fordela på kvinne og mann. Så han kalla Eva og Adam til seg og fortalde dei dette og at dei fekk velja ein eigenskap kvar. Dei var med på det. ”Den eine eigenskapen er å stå og tissa”, sa gud. ”Å, det vil eg!” sa Adam, ”det høyres kjekt ut! Kan’kje eg få det? Kan’kje eg? Kan’kje eg? Eg har så lyst til det!”. Det var heilt greitt for Eva, ho hadde ingen innvendingar, så Adam fekk denne eigenskapen. Han tok straks eigenskap i bruk, sprang rundt og tissa på trestammene, såg kor høgt han kunne tissa, laga mønster i sanden og hadde verkeleg stor glede av den nye eigenskapen sin. Gud og Eva sto og såg på Adam som leika seg med tissen sin. Eva vendte seg mot Gud og sa: ”Kva var den andre eigenskapen?” Gud svara: ”Hjerne, Eva, hjerne.”


Så den andre:

Kannibaler i bedriften

En gruppe kannibaler ble ansatt i en storbedrift.
Dere er en del av teamet vårt nå, sa personalsjefen under en kort velkomstbriefing.
Dere får de samme fordelene som andre ansatte, og dere må gjerne spise i kafeteriaen, men vær så snill, ikke spis noen av de ansatte.

Kannibalene lovet dette.

Etter fire uker sa personalsjefen: - Dere arbeider hardt og jeg er godt fornøyd med innsatsen deres. Men en av sekretærene våre er borte. Har dere noen ide om hva som har skjedd med henne?
Kannibalene ristet på hodet.

Så snart personalsjefen var gått, sa sjefskannibalen til de andre: - Hvem av dere spiste den sekretæren?
En av kannibalene rakte motstrebende opp hånden.
- Idiot! raste sjefskannibalen. - I fire uker har vi spist folk fra ledelsen uten at noen har merket en dritt, og så var du bare nødt til å spise den sekretæren!

Begynnere sa...

HAHA!

Mine favorittvitser!