fredag, oktober 26, 2007

Skal en skoleres eller utdannes?

Selv om jeg bor langt borte fra "verdens beste land", hender det at jeg kikker innom dagbladet eller aftenposten på nett eller sål. Det skjer ikke for ofte, fordi nettaviser er bare sladder og er mer fordummende enn opplysende, men en ønsker jo å få med seg ting. Jeg har for eksempel fått med meg at det har vært omrokkeringer i statrådene. Og jeg skal ikke være den som gråter høyest over savnet av den gamle kunnskapsministeren.

Skole er noe som opptar meg meget. Det er det jeg er best til. Det er faktisk mer eller mindre det eneste jeg har gjort i hele mitt liv. Bortsett fra å gå. Og spise. Jeg har ikke greie på barneskoler og ungdomsskoler og barn generelt, men universiteter kan jeg litt om. Jeg har tross alt gått på tre, i to forskjellige land. Så jeg ser meg semi-pseudo-skikket til å gi vår nye kunnskapsminister noen råd om hvordan en kan endre universitetssystemet slik at ungdommen på UiB, UiO, NTNU og alle de andre blir de mest velutdannede i verden i motsetning til de noe bakstreverske, så-som-så- kunnskapsrike "kidza" de er nå.

1. Gjenninfør tregangersregelen. Dersom en student ikke klarer å stå på eksamen på tredje forsøk, er det kanskje på tide å gi eg?
2. Øk ståkravet fra 40% til 50%. At kandidaten skal kunne halvparten av pensum er virkelig ikke mye forlangt.
3. Kvalitetsreformens karakterskala kan ikke skille mellom noenting. Innfør en skala med plusser og minser (og bruk dem på vitnemålet) eller en 1-10 poengsskala med én desimal (prosent, ja!). Enkelt å tolke for enthvert vesen.
4. Innfør flere studieretninger innenfor ett program, av typen "ett av de følgende fem fagene er obligatorisk.." Fagene bør velges sammen med en kompetent studieveilerer slik at den ferdige graden blir noe meningsfull og spesialisert.
5. Ta vekk alle obligatoriske fag på masternivå. Masterstudentene bør, sammen med veileder, velge fag som passer til graden og studieområdet. Reduser i samme slengen obligatorisk fagmengde fra 60 studiepoeng til 30 og gjør mer rom for selvstendig arbeid. Dersom det er noe kandidaten ikke kan, får de slå det opp selv.
6. Siden karakterskalaen nå har blitt større og kan skille mellom elevene, kan midtsemestereksamen nå faktisk ha betydning for avsluttende karakter. Den bør telle ca. 30%. Avsluttende eksamen bør være nonkumulativ og telle 40-50%. Resten av karakteren kan baseres på labrapporter, oppmøte og slikt.
7. Innfør karakterkrav for å ta videregående kurs i ett fag. Det vil si, dersom en gjør det skikkelig dårlig i Biokjemi1, så får en ikke ta Biokjemi2.


Og vips så har vi en kunnskapsnasjon.

Ingen kommentarer: