måndag, oktober 29, 2007

Gammel dame er vond at vende

Jeg har utvekslingsstudent på labben. Selv om det til tider kan være litt som å ha skadedyr, er det strengt tatt en student som skal lære å jobbe selvstendig på en lab. Sånt trenger nemlig en del tilvenning. Som når en flytter inn i en ny leilighet hvor det alerede bor folk, finnes det uskrevne regler, ting som skal plasseres på bestemte steder og ting skal vaskes på bestemte måter. Smøret er felles for alle i leiligheten, men osten til Ove skal en bare ligge unna.

Siden jeg har vært der i en evighet etter hvert, vet jeg hvordan ting fungerer, hvor ting skal være. Og jeg kan også mesteparten av teorien bak det vi gjør. Det er sånt som skjer. Senior har jeg også blitt etter hvert (ikke det at det betyr stort annet enn at det er jeg som vet hvordan ting skal gjøres og hvilken leverandør det ulike utstyret skal bestilles fra). Så når utvekslingsstudenten spør, kan jeg vanligvis svare.

På et eller annet tidspunkt ble det spurt hvor gammel jeg var, og jeg svarte som sant var at jeg ligger og bakser i midten av 20-tallet.

Så, her om dagen måtte utveksleren innrømme noe.. Men jeg måtte love å ikke bli sur. Hun hadde trodd at jeg var 30 år da hun kom. Fordi hun er nærmere trettitallet og jeg kunne mye mer enn henne og var liksom litt autoritet, så måtte jeg jo selvsagt være eldre.

Verden er et underlig sted og alt er relativt.
Hjemme blir jeg fremdeles spurt om legitimasjon når jeg skal kjøpe sprit.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehe, jeg kjenner til den der. Jeg er jo også en eldre student, derfor tror jeg alltid at kontaktsykepleierene mine er eldre enn meg. Hittil har det stemt, men jeg er litt usikker på denne nye jeg har fått.