tysdag, mars 04, 2008

Fly, flydde, har flydd

Jeg har vært ute på reisefot igjen. Denne gangen gikk turen til Mexico.

Når en flyr fra Canada til Mexico må en, dersom en ikke er veldig heldig, mellomlande i den store stygge ulven i sør, de Forente Statene av Amerika. Det ble en heller inntrykksfull opplevelse.

Da jeg var liten og ute og reiste var flyplassen "internasjonal sone" hvor en ikke trengte visum eller noe dersom en bare skulle mellomlande. En skulle jo ikke inn i landet i så måte. Vel, dersom en skal til FSA, er ting litt anderledes. Vi ankom flyplassen i Montreal og sjekket inn. Da vi ville gå gjennom sikkerhetskontrollen (den som jeg alltid går gjennom når jeg skal til Europa), fikk vi beskjed om at, nei, dette var feil sikkerhetskontrol. Dersom en skal til FSA, måtte en gjennom en annen. En helt egen sikkerhetskontroll. Vi stilte oss i kø, vi. Og ventet og ventet foran en lukket dør. Da døren endelig åpnet, ble vi møtt av et stort og hyggelig skilt som sa at vi nå var på amerikansk jord og at dersom vi skulle komme til å oppføre oss uskikkelig ville vi bli rettsforfulgt etter amerikansk lov.

Her er det på sin plass med en liten digresjon. For et par år siden var det en stor sak i Canada om en mann, opprinnelig fra Syria, men nå canadisk statsborger, som hadde "sett mistenkelig ut" da han mellomlandet i New York. Så de amerikanske myndighetene sendte ham like greit "hjem" til Syria fordi de ikke ville ha ham i landet sitt. Hvor han ble torturert før de canadiske myndighetene klarte å få ham utlevert. Se her for oppslag fra Dagbladet.

Så, tilbake til min reise i Ameriken. Etter den varme velkomsten ble vi lost gjennom gjennomlysning av tingene våre og passkontroll hvor jeg ble tatt bilde av, fingeravtrykk ble tatt og hvor jeg til slutt fikk utlevert visum. Dette ble etterfulgt av tollen (hvor de som var under 21 ble fratatt drikkevarene sine, enten de skulle til Europa eller ikke) før vi endelig fikk komme inn i området hvor utgangen vår var. Mens vi tuslet rundt der og ventet på at flyet vårt skulle gå, var det ikke hvilket fly som skulle til å lette som ble annonsert over høytaleranlegget, men en melding som gikk cirka som så: "Ikke ta imot eller bær bagasje for noen andre. Dersom dere ser noe mistenkelig, meld fra til sikkerhetsvaktene øyeblikkelig (de hadde pistol i beltet, så jeg følte meg trygg og god). Enhver kan på hvilket som helst tidspunkt bli utatt for full kroppskontroll".

Nevnte jeg at vi fremdeles var på flyplassen i Montreal?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trøsten er at USA og Canada har en avtale slik at du tar denne biten I CANADA - De som kommer med fly fra andre land, må gjennom dette når de ankommer USA.
Fly fra Canada derimot behandles(på grunn av kontrollen du beskriver) som innenlandsfly ved landing i USA.

Når jeg kommer fra Europa tilbringer jeg lang tid (min "rekord" er 2,5 timer) i kø for sjekk av pass og fingeavtrykk etc. Det er ganske trøttende å stå i denne køen når du er trøtt og sliten etter 11-12 timers tur...
Særlig om det er en uke siden du gjorde det sist og visumet ditt er gyldig i flere år - men thats the system...

Begynnere sa...

Det er helt sikkert lettere å bare få det gjort med en gang, det er jeg enig i. Det jeg egentlig syntes var skummelt er at jeg følte at de behandlet oss alle som selvantennende eksplosiver. De var livredde for å ta på tingene våre og turde knapt se på oss generelt.