søndag, juli 18, 2010

Festivalsommer

Jeg må ha snakket om det til alle i hele verden, men jeg tror faktisk at jeg aldri har satt et ord i dataens nuller og enere om emnet: Jazzfestival. Montreal sin, for å være nøyaktig.

Jeg er en treiging med mange gode ideer som forblir.. ideer. Jeg har for eksempel aldri kommet meg på Kvartfestival. Eller Roskilde. Jeg har aldri fått lov til å bo i telt i et gjørmehull og drikke øl til frokost, la være og vaske meg og fryde meg over muligheten til å høre på verdens beste band. Jeg har liksom aldri kommet meg så langt.

Så siden jeg er så utrolig treig, er det så utrolig, utrolig bra at Montreal har opp til flere musikkfestival å by på, midt i sitt eget hjerte om sommeren. Min personlige favoritt er Montreal Internasjonale Jazzfestival. For ikke bare er den i sentrum, så alt treiginger som meg trenger å gjøre er å sette seg på en enslig buss, men de har massevis av utendørs konserter, helt, helt gratis. En kan også betale for å gå på konsert og se kjente band, men jeg har aldri kommet meg så langt (overrasket?); det er jo så utrolig mange kjekke, ukjente sangere, grupper og band som synger helt gratis. Og siden vi er i en relativt alkoholliberal provins, kan en kjøpe seg en øl. Eller et glass vin eller to. Og tusle rundt på festivalområdet med øl i neven (ikke noe øltelt her i gården, nei). Dersom en ikke liker konserten en er på, er det bare å tusle rundt kvartalet og finne en annen.

Det er så kjekt. Det er så utolig kjekk stas at selv bussen gleder seg!

Ingen kommentarer: