søndag, januar 21, 2007

Ail & Amour

I sommer var jeg i forlovelsesselskap til en av Louis' venner. Det var en relativt selsom opplevelse syntes jeg, fordi det føltes mer som et bryllup. Der var mat. Der var fine kjoler. Der var en ønskeliste lagt ut hos en av glassvarehandlerne i Montreal. Der var venner og kjente og slekt og familie. Der var bar med bartender og levende musikk. Og der var taler. Det eneste som manglet var, i dette tilfellet, synagogen. Da vi gikk fikk vi til og med en liten "tusen takk for at dere kom"-gave. En liten, grønn plante. Planten ble tatt med hjem og satt i en liten kaffekopp (den var så liten at den trengte ikke mere) og plassert på kjøkkenbenken hos Louis. Der har den fått en skvett vann når noen har husket på det.

I sin vannskjødslede tilværelse i kaffekoppen har planten vokst og trivdes riktig så godt. Så godt at den var i ferd med å sprenge seg ut av den lille potten sin. Louis og jeg har tullet med at den er som kjærligheten og at den trives best under kummerlige kår. Uansett ble potten til slutt så liten for den stakkars planten at Louis ovverrakte den til meg og erklærte at den måtte pottes om. Den kunne ikke fortsette å ha det slik, mente han. Så jeg kjøpte 1/2 kilo plantejord og skred til verket. For å sikre at kummerligheten fortsatte for planten, fikk den ikke en ordentlig potteskjuler, men må nye seg med et gammelt yoghurtbeger. I samme slengen plantet jeg to fedd med hvitløk som hadde ligget for lenge i kjøkkenskapet og som hadde begynt å spire på egenhånd. Jeg som tidligere har klart å ta livet av kaktuser (det HAR skjedd!), føler meg riktig så flink og grønnfingret. Så nå sitter jeg her og drømmer om hjemmedyrkede tomater og agurker mens jeg kikker på de to plantene mine.

Jeg har forresten døpt plantene (mens jeg lot litt springvann renne over jorden) for Ail og Amour. Det betyr hvitløk og kjærlighet.

5 kommentarer:

Mari sa...

Førre veke oppdaga Endre (som eg bur med) og eg at me har drepe ein kaktus me og. Då følte eg meg moderleg kan du tru.

Anonym sa...

Hmm.. har aldri tenkt på at en kan plante sine hvitløksfedder. men jeg tror ikke jeg ville håpet på tomater ut fra den da :) Hvordan vokser en hvitløksplante forresten? Blomstrer den?

Begynnere sa...

Hvitløken er roten. Og så spirer den opp fra der. Litt som tulipaner som spirer fra sin.. Løk. Og annen løk.. Haha!

Jeg antok at en kan plante hva som helst som spirer, jeg. De har jo hvertfall vekstpotensiale. Og jeg hadde jord og en potte liggende.

Unknown sa...

Hei Eli!
Hilsen fra Stavanger som for anledningen er dekket av 2 cm snø. Blir garantert slaps om kort tid. Jeg misunner deg litt! Litt fordi NHL live virker ganske stilig. Mest fordi jeg vet at det er så enormt kjekt å være på oppdagelsesreise i et nytt land innimellom. Nyt det og ta vare på deg selv.
Tore

Begynnere sa...

NHL er en relativt dyr affære, så det er jo ikke akkurat noe en gjør hver dag. Men i februar skal jeg på kamp!
Montreal Canadiens spiller mot Washington Capitals i Centre Bell! Jeg skal sitte på omtrent bakerste rad. Men det gjør ikke noe, jeg skal jo på hockeykamp!

Alle hjertene gleder seg.
GO HABS, GO!