fredag, januar 19, 2007

Fordi det er fett!

Jeg bor jo, som sikkert de fleste vet, sammen med fire andre jenter i en relativt stor leilighet. Det byr for så vidt på få problemer og de er veldig søte og hyggelige alle sammen. Men det er en ting jeg gremmes over: Det ser ikke ut som om noen utenfor Nord-Europa er i stand til å ta oppvasken på en måte som gjør den tilnærmet ren.

Jeg har, som den gode biolog og miljøverner jeg er, gått til innkjøp av diverse billige bokser og oppbevaringsenheter som jeg har lunsjen og middagsrester i (mer miljøvvenlig enn den evige plasten hvertfall). Slike ting ville en gjerne lagret i fellesskapet (haha) slik at alle beboerne kunne fått glede av dem. Og det gjorde jeg. En liten stund. For det tok ikke særlig lang tid før jeg begynte å finne mine kjære plastbeholdere i både den ene og andre kroken. Fulle av middagsrester og annet fettete graps. Men, naiv som jeg er, tenkte jeg at dette antagelig skyldes et uhell og hastverk og andre engangshendelser. Men etter hvert har jeg observet mine kjære romkamerater ta sin oppvask. Den består av kaldt vann som renner over objektet som skal vaskes mens en gnir raskt over med en svamp. Såpe? Nei, hva skal en med det? Varmt vann? Er det nødvendig?

Jeg gikk tidlig til innkjøp av en god, gammeldags oppvaskkost. Jeg har nemlig tenkt at når andre oppdager de fantastiske fordelene med kost fremfor svamp, vil de gå over til dette remediet (for eksempel lukter den ikke fullt så vondt. En kan bruke varmere vann fordi en trenger ikke dyppe hendene rett nedi og den blir lettere ren), men dengang ei. Mine ellers så søte, renslige (hvertfall når det kommer til seg selv) og pertentlige franske gasellelinende romveninner (som stort sett bare spiser råkost fordi det er sunt, fnyser foraktelig over min oppvaskkost og sverger til svampen og det kalde vannet når de skal rengjøre ting.

Så der sitter jeg da, som en annen barbar, med min oppvaskkost og gnager på en kokt potet. (kanskje jeg tar meg en øl, til og med!!!). Men boksene mine får de ikke! De ligger gjemt bakerst i skapet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

...og vanlig vaskepulver fjerner ikke slike flekker osv. Selv jeg som har minimal bakgrunn i mikrobiologi har forstått at en må vaske opp i varmt vann for å få ting rent! Og lenge leve oppvaskkosten! Hurra!

Begynnere sa...

Jeg tror en må mer inn på biokjemien for å få dypere forståelse av fettlipidene. Mikrobiologien er mer den bakteriedrepende såpen som står på disken.

Uansett trenger en VARMT vann for at fettet skal løse seg opp!

Jeg er opprørt. Dekadensen!

Stian Soiland-Reyes sa...

Jeg har også observert denne kaldtvannspreferansen på mine turer i det store utland. Særlig skummelt er det med varmtvann hvis man har slike artige britiske kraner, med en for varmt og en for kaldt. Da blir jo det varme fort litt vel varmt for pusehendene..

Svampen, liker jeg faktisk mer og mer, man kan gnikke bort det meste med det grønne greiene bakpå, kosten bruker jeg nå bare til sorte ting i stekepannen. Men det krever sin mann å bruke det varme vannet og svampen.

Jeg har også lagt merke til at enkelte studenthusrom har funnet ut at man kan bruke en gammel smørboks til å ha svampen i. Da kan man nemlig gjenbruke gårsdagens såpevann. Kaldt og litt skittent, selvsagt.

Min bedre halvpart argumenterer med at man trenger bare varmt vann hvis det faktisk er fett, ellers burde det være nok med såpe og vann.. jeg er uenig, om ikke annet så for å få bort såpen med varmt vann.

Stian Soiland-Reyes sa...

Apropos det.. min lille kjepphest er disse "Anti bacterial"-såpene.. trenger vi egentlig dem? Det funket jo bra i alle år uten til håndvask og oppvask.. Det er vel neppe antibiotika i dem, men likevel, vil vi egentlig evolusjonere frem bakterier som overlever slikt?

Begynnere sa...

Min oppriktige mening er at antibakteriell såpe er noe tull. Ungene i dag er stappfulle av astma og allergier og hva tror forskerne at dette skyldes? Jo, at ungene lever i slike sterile forhold uten smuss og smitte slik at de til slutt reagerer allergisk på "vennene" sine fordi kroppens imunforsvar ikke har fått øvd seg.

Så jeg sier: Vask bort harske fettrester med varmt vann og såpe og la ungene boltre seg i bakteriene som måtte være til overs.