søndag, januar 07, 2007

Tanker på en flyplass

Jeg har jo nå flydd en del etter at de nye reglene for mengde av væske som er tillatt på fly ble innført. Ikke fordi jeg flyr så ofte, men fordi på mine to krysninger av atlanterhavet den siste måneden, har jeg vært innom 7 ulike flyplasser (skal jeg ramse de opp? Montreal, Amsterdam, Sola, Gardermoen, Heathrow og New York ( både JFK og La Guardia)). Og det var en tanke som slo meg der jeg sto på Heathrow i en kø som var så endeløs at jeg holdt på å miste flyet: Det er britene som er minst effektive når det gjelder å lose oss gjennom sikkerhetskontrollen (og det var ikke fordi de sjekker så mye mer enn de gjorde på de andre flyplassene). Jeg var nemlig så heldig at hver gang jeg landet på en flyplass, fikk jeg den ære av å gå gjennom ny passkontroll og gjennomlysning. For hver flyplass skulle jeg nemlig inn av schengen, ut av schengen, ut av EU, inn i EU, ut av Europa, inn i Europa..

Uansett.. Poenget mitt var at britene var utrolig treige i disse kontrollene. Det var en bråte med mennesker som presset seg fortvilet forbi meg i køen fordi flyet deres skulle gå om fem minutter. De var dårlig organiserte, hadde for lite folk, hadde ikke gjonnomsiktige poser liggende eller søppeldunker stående. I motsetning til på Gardermoen og i Montreal hvor vi ble loset gjennom prosedyrene på en tid som var cirka det samme som den var før væskekontrollen. Men var det ikke britene som førte til at vi fikk disse nye bestemmelsene i utgangspunktet?

1 kommentar:

Stian Soiland-Reyes sa...

I Manchester er de bedre organisert, men fortsatt kommer det familier som ikke er helt med på disse reglene og lurer på hvorfor de ikke kan ha med seg 4 liter juice "til babyen" i håndbagasjen…